Czym jest logistyka b2c?
B2C (z ang. Business to Consumer) to model internetowych relacji, które polegają na zawieraniu transakcji drogą elektroniczną między klientem, który jest ostatecznym użytkownikiem lub konsumentem a danym podmiotem gospodarczym. Na czym w praktyce polega logistyka B2C i co warto na jej temat wiedzieć?
Istota B2C
W przypadku relacji business to consumer jedną ze stron jest klient końcowy. Taka relacja odbywa się dzięki kontaktom danej firmy z klientami. Sprzedaż w B2C inicjuje sama firma. Wprawdzie liczba klientów bywa bardzo duża, ale wartość transakcji przypadająca na jednego nabywcę duża na ogół nie jest. Firmy, które działają w ramach B2C zajmują się przygotowywaniem zamówieniem, potwierdzaniem ofert, realizowaniem transakcji, wystawianiem odpowiednich dokumentów oraz marketingiem. Działają więc naprawdę w sposób kompleksowy.
Logistyka B2C
Tak naprawdę powstanie logistyki B2C jest odpowiedzią na zapotrzebowanie nowoczesnego rynku. W ten sposób firmy otrzymały szansę na sprzedaż swoich produktów szerokiej grupie globalnych konsumentów. Handel elektroniczny, bo o nim w tym przypadku mowa, cieszy się coraz większą popularnością wśród osób, którym zależy na tym, aby zakupy robić w sposób wygodny i najlepiej bez wychodzenia z domu. Klienci mają możliwość dokonywania wyboru, przeglądania poszczególnych ofert i dokonywania płatności w sieci. Internet daje firmom całkiem nowe możliwości jeśli mowa o dystrybucji towarów.
Logistyka i ścieżka zakupowa w sklepach internetowych
W B2C w przeciwieństwie do B2B ścieżka zakupowa jest maksymalnie skrócona. Na ogół określane jest jakieś minimum logistyczne, po którego przekroczeniu towar jest wysyłany do odbiorcy. Termin ten ustalany jest z każdym klientem indywidualnie. Klient wchodzi na stronę www, wybiera produkt, który go interesuje i dokonuje jego zakupu. Towar w określonym terminie (tutaj znaczenie ma wybrana forma dostawy) trafia pod wskazany adres. W niektórych przypadkach zajmuje to tylko kilka godzin.
Logistyczna obsługa klienta dzięki B2C
Logistyczna obsługa klienta ma bardzo duże znaczenie dla niego samego oraz danej firmy. Kluczem do sukcesu jest prawidłowa identyfikacja potrzeb i oczekiwań klientów. Na tej podstawie można odpowiednią strategię ich obsługi. Wszystko to prowadzi do usprawnienia procesów logistycznych, co przekłada się również na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
Warto przy tym pamiętać, że komunikacja elektroniczna jest obecnie najszybsza i najwygodniejsza. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się szeroko rozumiana logistyka B2C. Wiąże się ona oczywiście z wygodą, indywidualnym podejściem do klienta oraz zlikwidowaniem barier czasowych. Nic więc dziwnego w tym, że coraz więcej firm stawia na rozwiązania tego rodzaju. Dzięki B2C znacznie można skrócić czas obsługi klienta, co przekłada się na zoptymalizowanie całego procesu sprzedażowego. Przy okazji jednocześnie można poprawić jakość obsługi.