Jakie kurtyny powietrzne do samochodu?

Przemysł samochodowy stale się rozwija, a producenci aut robią wszystko, by zwiększyć ich moc i osiągi. Ponadto, coraz większą uwagę zwracają także na bezpieczeństwo pasażerów. W związku z tym, w samochodach montuje się kurtyny powietrzne, czyli dodatkowe poduszki powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu samochodu, które chronią głowę i twarz pasażera podczas zderzenia bocznego oraz dachowania. Jakie kurtyny można wybrać?

Po co w samochodach montuje się poduszki i kurtyny powietrzne?

Idea powstania systemu elektromechanicznych poduszek powietrznych uruchamiających się za pomocą czujnika zderzeń powstała już w latach 50. XX wieku, ale przez wiele lat naukowcom nie udało się opracować satysfakcjonującego rozwiązania. Dopiero w 1980 roku wypuszczono na rynek samochód wyposażony w poduszki powietrza. Najpopularniejsze były poduszki kierowcy, które umieszczano w kierownicy. Poduszka pasażera jest w desce rozdzielczej. W trakcie zderzenia zarówno ciało kierowcy, jak i pasażera mają ogromną energię kinetyczną, która jest przekazywana na poduszkę powietrzną. W związku z tym niezbędne jest jej szybkie i niezawodne działanie. Po 30 milisekundach wypełniany gazem nylonowy balon rozrywa materiał osłony kierownicy i deski rozdzielczej w miejscu, w którym wykonano specjalne nacięcia.

Inne rodzaje poduszek – poduszki boczne i kurtyny powietrzne

Boczne poduszki powietrzne są najczęściej instalowane na zewnętrznej krawędzi fotela lub bocznych panelach drzwi. Jak sama nazwa wskazuje, ich zadanie sprowadza się do ochrony ciała w trakcie zderzenia bocznego. Muszę one działać jeszcze szybciej niż poduszki kierowcy czy pasażera, gdyż odległość pomiędzy ciałem a bokiem nadwozia jest znacznie mniejsza. Maksymalny czas od uderzenia do wypełnienia airbagu nie może przekroczyć 10 ms. Takie poduszki mają mankamenty, gdyż nie chronią w wystarczający sposób głowy kierowcy bądź pasażera, która najczęściej znajduje się na krawędzi poduszki powietrznej. W takiej sytuacji niezbędne było udoskonalenie systemu. W związku z tym powstały kurtyny powietrzne, które stanowią uzupełnienie bocznych poduszek powietrznych. Ten typ poduszek instalowany jest w wewnętrznej strukturze dachu samochodu i w trakcie zderzenia bocznego są opuszczane niemal na całej długości kabiny.

Rodzaje kurtyn powietrznych

Kurtyny powietrzne są uruchamiane jednocześnie z poduszkami bocznymi. Możliwe są dwa sposoby ich rozwiązania technicznego. Pierwszym z nich jest ITS (Inflatable Tubular Structure), gdzie kurtyny są montowane tylko jednym końcem (wraz z wytwornicą gazu) z przednim słupkiem, drugim zaś na połączeniu tylnego słupka i dachu. Dzięki temu nie możliwości stopniowego ulatniania się gazu. W drugim rozwiązaniu kurtyna rozciąga się wzdłuż obu bocznych szyb od przedniego do środkowego słupka i jest schowana wzdłuż krawędzi dachu, a gaz ulatnia się z niej stopniowo.

Poduszki powietrzne występujące w samochodach to bez wątpienia rewolucyjny wynalazek, który uratował życie tysiącom osób na całym świecie. Nowoczesne rozwiązania, w tym kurtyny powietrzne, w znacznym stopniu zwiększają bezpieczeństwo pasażerów.

Jeśli interesują Cię kurtyny powietrzne, zajrzyj tutaj: https://klima-sky.pl/Kurtyny-powietrzne-c79.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *